Use cases beschrijven requirements van een te ontwerpen systeem of proces. Ze worden zelfs gebruikt als testscenario’s en testgevallen. Use cases bestaan in een tekstvorm maar ze kunnen ook worden beschreven als flow charts, activiteitsdiagrammen, sequencediagrammen of andere interactiediagrammen. Ze zijn bedoeld als communicatiemiddel tussen personen maar kunnen ook worden ingezet als documentatie van een systeem. De kracht van een goede use case is dat er geen speciale training of kennis nodig is om deze te lezen. Simpele tekst is daarom de beste methode voor het beschrijven van een use case.
Stakeholders en het systeem
Een use case is bedoeld om een overeenkomst te sluiten tussen de belanghebbenden van een te ontwikkelen systeem. Belanghebbenden worden in het Engels ‘stakeholders’ genoemd. Ze kunnen door hun rol binnen de organisatie invloed uitoefenen op het gedrag van een systeem. Een use case beschrijft het gedrag van het te ontwerpen systeem en hoe deze reageert op aanroepen gemaakt door de primary actor (hoofdrolspeler). Hierbij wordt rekening gehouden met gevarieerde voorwaarden. De primary actor initieert een interactie met het systeem om een doel te bereiken. Het systeem reageert op de manier zoals de belanghebbenden hebben besloten. Afhankelijk van de aanroep en de voorwaarden van de aanroep kunnen diverse opvolgingen van gedrag of scenario’s optreden.
Use cases zijn bedoeld als communicatiemiddel tussen personen maar kunnen ook worden ingezet als documentatie van een systeem.
Een use case kan een organisatie of een computer systeem beschrijven. Hierdoor zijn use cases ook geschikt om bedrijfsprocessen te beschrijven. Meer gedetailleerde use cases beschrijven echter vaak een computer systeem.
Documentatie- of communicatiemiddel
Een use case kan een discussie stimuleren binnen een team. De uiteindelijke use cases als product kunnen worden gebruikt als documentatie van het ontwikkelde systeem in bijvoorbeeld een functioneel ontwerp, al gebeurd het ook vaak dat use cases niet meer worden behouden. In het laatste geval worden ze enkel gebruikt als communicatiemiddel tijdens de specificatiefase.
Drie principes
Een goed geschreven use case is makkelijk om te lezen. Deze use cases bevatten eenvoudige grammatica en eenvoudige, duidelijke stappen waar de actoren hun resultaten behalen. Het mag niet meer dan een paar minuten kosten om een use case te lezen en nog belangrijker, te begrijpen. Het schrijven van een goede use case is veel moeilijker. De schrijver moet drie belangrijke principes toepassen in iedere stap.
Drie belangrijke principes:
- Scope: Wat is het systeem of de organisatie waarover wordt gediscussieerd?
- Primary actor: Wie heeft het doel?
- Niveau: Welk niveau heeft het doel? Is dit op hoog of laag niveau?
Use case begrippen
Een use case behandeld een aantal terugkerende begrippen. Om use cases te beschrijven bestaan vele templates die met diverse tools bewerkt kunnen worden. Zoals al eerder is gezegd bestaan ze vooral uit eenvoudige tekst. Alle templates behandelen echter altijd dezelfde begrippen. De meest belangrijke begrippen zijn:
- Actoren
- Belanghebbenden (stakeholders)
- Primary actor
- Doel
- Scope
- Precondities
- Postcondities
- Hoofd succes scenario of stappenplan
- Extensies
Referenties
- Alistair Cockburn – http://alistair.cockburn.us/
- Wikipedia – https://nl.wikipedia.org/wiki/Use_case/
Waar kan ik je mee helpen?
Scrum training voor €395,-
- De training is als agile sprint opgebouwd
- Gericht op de praktijk
- Gericht op iedereen die met scrum in aanraking komt
Product Owner Coaching
- Deze vorm van coaching is geschikt voor Product Owners
- Praktijkoefeningen en tools hebben de overhand
- Haal meer waarde uit je product
UML & Use Case Coaching
- Kom verder bij het opstellen van use cases en UML
- Geschikt voor ontwikkelaars, ontwerpers en architecten
- Gericht op de praktijk
- Eigen opdrachten kunnen behandeld worden